Historielagets publikasjoner - fortsatt til salgs

Publisert av Signe Nordermoen den 10.04.24.

Publikasjonene er å få kjøpt hos lokale bokhandlere og på Rørosmuseet. Tema for de ulike publikasjonene spenner vidt, og presenteres kort her. Du kan også lese om hver publikasjon under punktet «RMHs publikasjoner» som du finner til høyre på hjemmesida vår.

• Heftet om Stor-Hans ble utgitt i 1996 og handler om svensken Hans O. Hansson som i 1908 forlot Sverige og levde resten av livet, i over 38 år, som eneboer i Femundsmarka.
  • Buer i Femundsmarka er et hefte om de mange små og store buene som finnes i Femundsmarka. Heftet ble utgitt i 2002 og tar for seg over 200 buer, koier, lauer og båthus i dette området og beskriver beliggenhet og hvilke funksjoner de ulike husværa hadde.
  • Boka Gatenavn på Sta’a ble utgitt i 2005. Arbeidet med boka var en lang prosess med mange deltakere som viste stort engasjement. Bergstaden ble inndelt i «bydeler» med hver si arbeidsgruppe. I tillegg til beskrivelse av navn på gater og veier på Sta’a, er det tatt med mange opplysninger om eiendommer og personer.
  • Rørosordboka er et storverk som kom ut i 2015, ført i pennen av Ingeborg Donali og Kari Indseth. Ordboka har over 19 000 oppslag med forklaring av ord og uttrykk. Det var i første omgang ønske om å bygge på ei privat ordsamling av Reidar Laulo, Johan Mølmann, Kåre Olav Sandnes og Grethe Solli Feragen. Senere ble det aktuelt å legge til Sverre Ødegaards ordliste og notater til ei framtidig bok om rørosmålet.
  • Boka Minnesmerker i Røros kom ut i 2017. Boka inneholder bilder av 65 ulike minnesmerker som finnes rundt om i Røros kommune. Sammen med bildene er det en beskrivelse av bakgrunnen for hvert minnesmerke. Der er også kart og beskrivelser av plassering hvor minnesmerkene er å finne. Boka er skrevet av Arne Indseth.
  • Setrer i Rørostraktom er ei omfangsrik bok med bilder og beskrivelser av nærmere 300 setrer i Røros kommune.  Det er også en beskrivelse med bakgrunnshistorie for de ulike setergrendene. Boka er skrevet av Roar Dille, Ragnar Løkken og Peder Gullikstad.
  • Kølbruksboka kom ut i 2020 og er skrevet av Asbjørn Ryen. Asbjørn Ryen har gjennom mange år registrert kølbruk i området fra Narjordet og sørover og østover mot Sølendalen og Femunden. Røros Museums- og historielag etablerte et samarbeid med Ryen for å dokumentere denne interessante og viktige historia for ettertida.
  • Mjølk og smør - fra produsent til forbruker er et hefte skrevet av Arnt Langen og Arne Indseth. De skriver om meierihistorie på Røros perioden 1850 til 1954.