Mathias Fastesen Lien fikk i 1860-åra satt opp ei lita stue på eiendommenSenere fikk han gjerde inn et jordstykke på ca. 4 mål. I 1907 ble eiendommen matrikkulert som Moen, gnr. 99 bnr. 2. Eiendommen var bebodd til 1980-åra.

Eiendommen «Bortpå Moa» ble kjøpt i 2014 av Røros Museums- og historielag. Bortpå Moa styres av ei undergruppe under RMH med eget organisasjonsnummer og regnskap. Kontaktperson er: ole.langen@roros.net

Bevaring av Bortpå Moa er viktig for lokalsamfunnet, og ikke mist for formidling av historia ved Brekken skole og andre kulturaktiviteter. Eiendeler på eiendommen er registrert og dokumentert av Anders Sakrisvoll.
Uthusprosjektet gjenreiste i 2014 fjøset på eiendommen.

Med støtte fra Uthusprosjektet utarbeidet Rørosmuseet en tilstandsrapport. Denne danner grunnlaget for restaureringa av bolighuset. Uthusprosjektet vil dekke 80 % av kostnadene. De resterende kostnadene må historielaget skaffe. Uthusprosjektet regnet med å starte arbeidet i løpet av våren 2017. Bolighuset ble rydda høsten 2016, slik at arbeidet kunne starte. Arbeidet kom imidlertid ikke i gang før våren 2019, da bolighuset ble tatt ned for restaurering og utbedring av råteskader. I løpet av 2022 ble tømmerkassen restaurert, fraktet tilbake og laftet opp igjen på tomta i Brekken. Arbeidet ble gjort i undervisningssammenheng av elever fra tømrerlinja ved Røros videregående skole. Planen var at huset skulle ferdigstilles i løpet av 2023, men det ble ikke gjennomført. Høsten 2023 ble det utarbeidet en beskrivelse og oppsummering av arbeidsmomenter, mulige kursopplegg og ny tidsplan. Prosjektet er nå planlagt ferdigstilt våren 2025.